07 December 2008

Penangguhan & Pengecualian

PENANGGUHAN PLKN

Walaupun PLKN ini adalah wajib kepada mereka yang terpilih menyertainya namun mengikut seksyen 20 akta Latihan Khidmat Negara 2003, penangguhan diberikan kepada mereka yang tergolong di bawah criteria-kriteia berikut :

i) Mereka yang menduduki peperiksaan penting di bawah Akta Pendidikan
ii) Mereka yang sedang menuntut di dalam system persekolahan did lam atau luar Negara.
iii) Mereka yang mengalami kesusahan yang luar biasa mengikut keadaan yang tertentu.

Prosedur untuk membuat penangguhan adalah dengan mengisi borang yang terdapat dalam surat yang disertakan dalam surat ke PLKN. Alasan yang kukuh hedaklah dikemukan barulah boleh dipertimbangkan. Antara alasan yang popular adalah malanjutkan pelajaran dan sedang belajar.

PENGECUALIAN PLKN

Mengikut subseksyen 4(1) Akta Latihan Khidmat Negara 2003, berikut adalah kategori orang yang boleh memohon Pengecualian daripada menghadiri PLKN iaitu :

i) Orang yang bercelaru mental.
ii) Orang yang diperakukan oleh pegawai perubatan kerajaan mengalami kecacatan fizikal.
iii) Orang yang menjalani hukuman pemenjaraan.
iv) Orang yang menjadi tahanan pencegahan.
v) Orang yang menjalani rawatan dan pemulihan dadah.
vi) Orang yang menjalai tahanan di bawah akta Kanak-Kanak 2001.
vii) Orang yang mengidap penyakit yang boleh membawa maut dan diperakukan Pegawai Perubatan.
viii) Orang yang menghidap penyakit berjangkit.
ix) Orang yang mengikuti program sepenuh masa di Institusi angkatan Tentera Malaysia, Jabatan Polis Diraja Mlalaysia, Jabatan bomba dan Penyelamat Malaysia dan Jabatan Penjara Malaysia.
x) Wanita yang mempunyai anak kandung.

35 Komen Pembaca:

Anonymous said...

Bagaimanakah saya perlu menghantar borang penangguhan PLKN ??? Perlukah saya menghadirkan diri ke tempat berkumpul bersama-sama dengan peserta yang lain atau sudah memadai jika dihantar melalui pos laju ??

Stone_cooL said...

borang seharusnya dihantar ketika anda mengetahui bahawa anda terpilih dan pasti yang anda tidak dapat mengikuti latihan tersebut..Secepat mungkin..

Anonymous said...

Saya dapat menyertai plkn. Tetapi baru baru ini saya telah kemalangan dan peha saya dimasukkan besi. Bolehkan saya dapat pengecualian daripada menyertai atau ia akan ditangguhkan sehingga saya sihat ?

Stone_cooL said...

kebiasaannya, anda tidak akan dikecualikan, anda hanya akan diberikan penangguhan dan anda akan dipanggil untuk menyertai semula plkn..tetapi anda perlu mengikut beberapa prosedur dan maklumat lanjut, anda boleh dapatkan dari blog ini ataupun JLKN..

la dolce baby said...

salam..saya nak tanya,, borang penangguhan harus dihantar ke mana?? ke alamat yang mana?? saya nak kepastian.. saya sudah maklum,borang penangguhan perlu dikembalikan,, tapi nak dikembalikan kepada alamat yang mana..?

Anonymous said...

stone.. bile senarai lulus pengecualian 2012 keluar ye?

Nina said...

saya pelatih plkn siri 7/2010 kumpulan 2.saya sempat follow latihan selama sbulan++, lepas tu stop sbb dapat offer matrix.pegawai cakap consider as penangguhan.so skrg saya study kt uni..few months ago dpt surat lagi,so macam mana sbnrnya procedure utk tangguh lagi sekali.
dah nama pun masuk matrix, mesti la sambung smpai u.habis2 pun 5 tahun jugak study.tggu nnti 5 tahun baru hantar balik la surat tu.aiseh.

Anonymous said...

salam.. nak tanya..sya terpilih dalam siri9/2012. pada mulany saya nak pergi, tp baru buat keputusan nak tangguh. masih sempat lg ke nak hantr borg?? ke kena pergi daftar dulu baru but penagguhan.

Stone_cooL said...

la dolce: borang penangguhan perlu di han tar ke jabatan..

Zarith: senarai lulus kna rujuk website jabatan..akan dimaklumkan..

Nina: yup..tapi istilah dulu,s ebagai tamat latihan..cuba rujuk JLKN..minta kepastian dari mereka..ok

Masih sempat lagi..hantar borangs ecepat mungkin..ok?

Anonymous said...

salam...kalau buat penangguhan lewat drp tarikh daftar xpe ke???

chogeeyoo... said...

Salam, saya nak tnya...Surat penangguhan perlu dihantar by hand or pos aje....nnti dia akan poskan Surat kat kita Balik ke untuk bg jwpan permohonan...

chogeeyoo... said...

Salam, saya dapat panggilan 2 siri9/2012 n kna melapor awal bulan 5 n abis dlm pertengahan Bln 7...then semakan tawaran ke ipta akan kluar dlm awal bulan 5 jgk Dan tarikh pendaftaran ke ipta dlm awal Bln 7...jadi saya kna truskan jgk plkn ke smpai tarikh mndaftar n klu nak antar Surat penangguhan kna antar by hand or antar guna pos aje....

Thanks

Stone_cooL said...

salam..xboleh buat penangguhan lewat dari tarikh daftar.s.ebab surat tu kna proses lg..


chogeeyoo: kalu rasa nak buat penangguhan..better buat awal-awal sebab mungkin ramai yang hantar surat..kna proses lg..hantar, by hand pun boleh,pos pun boleh..

ibrahim said...

Salam, saya dapat panggilan 2 siri9/2012 . kalau saya nk buat penangguhan patot ke saya buat sekarang tanpa surat tawaran u lagi kerana emakan pada tengah bulan mei . macam mana saya nk proses untuk penanguhan ?adakah saya patot datang dulu plkn dan tunggu apabila saya dapat pangilan mana2 universiti baru saya buat penangguhan ?
harap dapat beri keternagan lebih lanjut.

Anonymous said...

salam...saya nak buat penangguhan utk masuk form6...saya daftar form6 8 mei nie...saya dipanggil plkn 2 mei...saya kena pos kan surat penangguhan ngan surat tawaran blaja then surat2 tu kena disahkan...boleh x penghulu atau ketua kampung yg sahkan surat saya ?...

Anonymous said...

salam. saya layak ke matrik . tetapi belum dpt surat tawaran lagi. just check dekat internet. so , mcm mana nak kepilkan masa hntar surat penangguhan nnti ?? kalau hntar surat penangguhan lmbt sikit boleh tak?

Stone_cooL said...

ibrahim: selalunya anda kena masuk PLKN dulu..kemudian, bila dapat surat tu baru buat permohonan untuk penangguhan..dan kebiasaannya permohonan melalui kem lebih cepat dan mudah..maklumat lanjut, rujuk JLKN..

Anynomous:kalau pasal pengesahan, better buat pengesahan dari selkolah..lebih bermakna..

Haziq: Wsalam..kalu lambat, saya tidak pasti lagi..sebab mungkin perlukan masa untuk proses surat anda..anda boleh merujuk laman web rasmi JLKN untuk maklumat lanjut..

Anonymous said...

tumpang tnya.... borang penangguhan tu kne hantar ke pusat ltihan yg kita dpt tu ke?? atau kne pos ke mane2 tmpat??? tlg bg info mcm mne nk proceed borang pnangguhan yg kte isi tu....

Stone_cooL said...

borang penangguhan hendaklah dihantar terus ke JLKN..hand-in or pos pun boleh..maklumat lanjut boleh rujuk website JLKN..

Farah said...

bila tarikh tutup penagguhan PLKN?sebab kem komanden kata dah tutup...ada pelajar nak tangguh sebab dapat tawaran form 6...tapi dah ikt PLKN sebulan

Anonymous said...

salam , saya ada dpt plkn untuk siri 2013 tp saya mghidapi penyakit asma atau sesak nafas , boleh kah sy mndapat pengecualian plkn ?

Anonymous said...

macam mana nak hand-in borang penangguhan plkn?

zira said...

Saya dah tangguh PLKN siri /12 . Lepastu surat sampai rumah supaya saya pergi lagi sekali . Kalau saya ada asma dan telah disahkan doktor . Adakah saya perlu hadir ke PLKN untuk check up atau hantar sahaja surat itu ?

Stone_cooL said...

Nur liza: Untuk pengecualian..kena lihat syarat-syarat di atas..adalah lebih baik anda rujuk JLKN dan minta kepastian daripada mereka..

tidak dikenali: nak hand-in..sila ke pejabat JLKN..di alamat yang disediakan dan hantar kepada pegawai yang berkenaan..

Zira: ebih baik buat medical check up lagi..kemudian minta pengesahan dari doktor sama ada boleh atau tidak mengikuti PLKN..sekiranya doktor mengesahkan kamu perlu buat pengecualian..sila buat permohonan pengecualian..adalah lebih baik anda call JLKN dan minta pengesahan status dan apa yang sepatutnya daripada mereka..

Terima Kasih

Anonymous said...

Admin,kalau kita tau kita tak dapat 1st group kan...and kita nak memohon group 1 mcm mana ekk? nak kena pergi pejabat ke?

Unknown said...

saya dpt plkn siri 10 tahun 2013 kumpulan 1, saya telah poskan pengecualian ke JLKN kerana doktor telah sahkan saya tidak layak ke plkn kerana masalah kesihatan. Adakah saya perlu pergi melapor diri 3 januari 2013 ini?

Anonymous said...

salam, saya terpilih utk siri 10/2013.. saya hadir pada hari lapor diri tetapi setelah pihak mereka dpt tahu saya mempunyai penyakit jantung berlubang dan x boleh mlakukan aktiviti berat, mereka suruh saya hantar surat penangguhan atau pengecalian kepada pihak mereka di wangsa maju.. brapa lamakah tempoh yg diberikan untuk saya menghantar surat penangguhan?

Anonymous said...

saya nak tanya. saya pernah membuat permohonan sukarela. tapi sejak dua menjak ini. kesihatan saya terjejas teruk dan surat JLKN sampai 3 hari lagi sebelum saya berangkat ni. jadi, saya takda apa-apa persediaan nak buat memandangkan badan saya tidak sihat dan susah untuk bergerak. boleh ke kalau saya buat pengeculian? kerana saya hanya sukarela sahaja.

Anonymous said...

Jika saya mempunyai hypotension , boleh dikecualikan tak ?

Anonymous said...

saya pernah buat penangguhan SIRI8/2011,dan saya juga prnah menghantar borang untuk menyertai balik program plkn tetapi sampai sekarng saya belum menerima apa-apa reaksi dripada pihak plkn,saya nk tanya mcm mna nk semak samada sya trpilih utk myrtai plkn tersebut bg yg telah mmbuat penangguhan..?

Pn.Zar said...

Salam. Anak saya perlu melaporkan diri pada 31 mac ni. Tetapi surat permohonan pengecualian dia atas masalah kesihatan masih dlm proses. Adakah dia masih perlu melaporkan diri ke kem jika surat permohonan belum sempat dipos sebelum 31 mac ini. Tak silap saya proses surat menyurat diberi tempoh sebanyak 6 bulan. Harap boleh selesaikan masalah ini. Saya akui plkn ini perkara serius. Silap hari bulan boleh dipenjarakan.

Terima kasih.

faiz said...

Salam.. sye dpt plkn siri 2013,. Sye dpt kumpulan ke 2.. sye da buat penaguhan sebb sye ambil kursus n kursus sye abis 16.6.2013.. adekah sye di kecualikn atau sye akn msuk plkn jgk.. jike sye ttap akn msuk plkn gk , bley sye tahu , sye akn msuk plkn kmpulan ke-3 atau tahun depan..!! Sebab sye nk kepastian..harap boleh bagi jawapan.. terima kasih..

NorHayati said...

saya ada hantar surat kemasukkan semula bagi pelatih penagguhan siri lepas.pada 31 disember 2012. bila surat panggilan masuk semula akan sampai?? saya terlewat hantar tu...harap dapat masuk plkn. saya mohon panggilan ke 3.boleh tolong check kan tak? 911125-01-5984

dari-norhayati_johor bahru

Anonymous said...

saya kena p latihan sukarelawan simpanan polis diraja malaysia (SSPDRM)latihan di pulapol 2minggu, latihan kt IPD 6bulan...bolehkah saya minta di kecualikan..???
dalam borang tu ckap
"Orang yang mengikuti program sepenuh masa di Institusi angkatan Tentera Malaysia, Jabatan Polis Diraja Mlalaysia, Jabatan bomba dan Penyelamat Malaysia dan Jabatan Penjara Malaysia."boleh dikecualikan,,betol ka.???

aliah mastura said...

assalamualaikum..saya telah menamatkan pengajian di IPTA..sebelum nie saya ad membuat penangguhan PLKN..penangguhan saya diterima dan saya diberi tempoh bermula 2011-2013..soalan saya,bila saya kena lapor diri untuk masuk PLKN dan bagaimana prosedurnya..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Ziel | Penulis Blog Warna warni De' PLKN - Stonecool | Pelangi Kehidupan